Friday, August 13, 2010

- Paris 2nd Episod -

3 Ramadhan 1431 H

Alhamdulillah dah masuk hari ke 3 berpuase... pejam celik2 nnt, dah pagi raye..xsabar nk tunggu kan...heheh & aku sangat terkejut semalam ngan followers aku yg dah cecah 101..wahh!!!! xsangka & really appreciate pade sesape yg sudi memfollow blog ni..thank u soo much...( ni yg kene rajin mengupdate blog ni..azam2!!)

So en3 today pasal Paris seperti yg aku janjikan dulu...sorry sgt2 aku xpunya mase yg panjang untuk menceritakan, mendownload gamba segala...tapi InsyaAllah kali ni pasti berjaya..yeah!!!

It starts begin with...
*
*

+ Menjejaki Andrea Hirata +

6 Jun - Menaiki Metro menghala ke Jardin de Luxembourg  ( huge garden & palace) sebabnye Jardin ni berdekatan dengan Sorbonne University..Since dari Malaysia lagi, saat2 aku membace & menghayati tulisan Andrea Hirata, terdetik dalam hati ' bestnye kalu 1 hari nnt, aku turut dapat sampai ke sini tempat di mana impian Andrea menjadi kenyataan ' Dan bila aku tau yg aku akan ke Dublin, aku nekad aku akan menjejakkan kaki ke Sorbonne ( perghh menyebutnye sahaja dah buat aku teruja) betapa aku sangat meminati karyanya...:)





Dari Jardin de Luxembourge tu, kiteorg berjalan kaki ke The Pantheon, sebuah bangunan yg d dukung megah dengan tiang2 yg sangat besar & tinggi. The Pantheon ni bersebelahan dengan Sorbonne University...menyusuri celah2 bangunan yg sangat indah...menghayatinya...hati aku cukop terhibur...









Aku di depan pintu masuk Sorbonne

Meneruskan langkah ke Notre Dame..punyalah ramai yg nk masuk ke dalam church ni..seberang jalan berderet2 kedai souvenier, kiteorg xmelepaskan peluang untuk membeli barang sebagai tande ingatan berada di sini..Selesai je membeli, kiteorg terus menuju ke Petit Palais dan terus ke Arch de Triomphe yg terletak di one of the most famous street in the world Avaneu des Champs- Elysees..Sepanjang menyusuri jalan Champs-Elysees ni aku sempat melihat the main building of Louis Vuitton...hampir 4  atau 5 tingkat rasenye bangunan ni ( xsempat nk membilang dan mengexplore sampai ke atas sebab punya waktu yg sangat terbatas) Hasil aku di LV ?? ape lagi..mestilah handbag...hasil titik peluh menjaga Yazeed & Khalid...:) Alhamdulillah...rezeki di perantauan....kalau kat Malaysia, pasti aku xkan beli coz sangat mahal...ribu riban..oh tidakk!!























Menamatkan sesi melenguhkan kaki ke La Defense dan seterusnya pulang ke hotel  untuk mempersiapkan diri ke Disneyland keesokkan harinya..



* nantikan last en3 aku di Disneyland Paris..

2 comments:

  1. wah wah wah... mmg puas hati dapat souvenir dlm kotak coklat dr paris!!! congrats!!! ;)

    ReplyDelete
  2. waaaaaaaa.. bestnya pernah gi paris.. jeles!

    ReplyDelete