Friday, March 5, 2010

-Bumi Ireland-

Dah lame rasenye aku x menulis..maaf teman2 ku....kesibukan diri melenyapkan segala minatku...membataskan segalanya..Bile membace puisi 'Doa' oleh Chairil Anwar, aku mengembara di negeri asing..di pintuMu aku mengetuk..aku tidak bisa berpaling...aku seperti bersemangat kembali...
Kali ini, coretan ku mengenai tempat, bumi yang ku pijak sekarang..Bumi Dublin, Republic of Ireland..


Inilah die rupenye peta Ireland..tempat aku merantau sekarang..bersebelahan dengan UK dan juga negara Europe yg lain...Di sebabkan xde direct flight from Malaysia, aku di transitkan di Heathrow, London..Perjalanan ke London mengambil masa lebih kurang 13 jam...Fuuhh nasib baik aku menggunakan MAS, sangat selesa dan aku xpernah merase lapar sepanjang perjalanan...Alhamdulillah selamat akhirnye sampai di Heathrow London....Dari London, aku meneruskan perjalanan ke bumi Ireland dengan BMI...Masa 1 jam yang di ambil sangat xterasa mungkin sebab aku begitu teruja untuk memulakan hidup dengan dia di sini.....heheh..Musim autumn menyambut kedatanganku...terujanya melihat bunga2 bertaburan...terdetik di hati, betapa bersyukurnya aku kerana akhirnya mimpi2 ku untuk merasai sendiri dan memijakkan kaki di buni Europe akhirnye tercapai...thanks dear.....

Musim autumn yg di dambakan

Ireland sangat istimewa....keindahan alam semulajadinya menggamit ramai pelancong untuk datang melancong ke sini...Tempat2 seperti The Spire di Dublin, Giant Causaway di Antrim, Cliffs of Moher di Galway , bangunan2 lamenye yg mash lagi di jaga dan banyak lagi.Tempat dan lokasi pemgambaran filem Ps I Love You...sangat menarik...Akan di ceritakan dengan lebih lanjut lagi dlm entry yg akan datang..


Cliffs of Moher

Menyaksikan sunset di Giant Causeway


Hari ke 4, aku menemani dia ke college untuk membuat registration..Trinity College Dublin- The University of Dublin Ireland..Xde main gate macam U di Malaysia, Hanya pintu yg terbuka setiap masa menyambut kedatangan student dan pelancong...So simple....

Trinity college di tubuhkan pada 1592 by Queen Elizabeth 1, zaman dulu dieorg xpanggil university, sebab tulah sehingga sekarang Trinity tetap di panggil college walaupon dah di letakkan title university..It is consistently ranked as the best university in Ireland and as the 43rd best worldwide in the 2009 of universities..The TrinityCollege Library adalah library yg bertanggungjawab menyimpan 4.5 million printed volumes and significant quantities of manuscripts (Book of Kells), maps and music...(library lame). InsyaAllah, aku akan sambung lagi bercerita tentang Ireland di sini next time.....


Pintu masuk Trinity College


View yang akan menyambut kedatangan

 



Trinity College Library

* Istimewa kan Ireland....:)

1 comment:

  1. ermm..seronoknya dpt tinggal kat sana..ireland ni sgt2 istimewa..filem Ps I Love U..lokasinya sungguh indah dan sesetengah tempat kat ireland mcm penuh misteri kan..
    bila balik Malaysia nanti mesti u teringat-ingat ireland..

    ReplyDelete