Saturday, April 17, 2010

Dublin - Espana (Madrid) - Dublin

13 - 14 April 2010 >> Dublin -- Madrid -- Dublin

2 hari 1 malam dah cukop...itu yang aku nk habaq pade sesape yg ingin ke Madrid.
Kami mendapat tiket yg agak murah ke madrid, 60 Euro return for 2 person..perjalanan dari Dublin ke Madrid mengambil mase lebih kurang 3 jam..sengal2 badan d buatnye sebab seat Ryanair (flight tambang murah) serupe je mcm Air Asia..3 jam duduk dengan seat yg xboleh nk d adjust menyebabkan aku tau,pasti aku akan cepat bosan dan ngantok..lantas aku dh get ready ngan buku ctr...(aku dh giler membace sekarang ni, akan aku ctrkan nnt buku2 yg aku beli d sini in next entry)...Nae? huh tido je lah kejenye..!!!

Tiba d Madrid airport (Aeropuerto de Madrid - Barajas ) kui 4(Spain lewat 1jam dari dublin means jam kiteorg time tu dh kui 5)..sampai2 je  terus cari map (lunyai akhirnye map kami, sangat bergune sebab xde gps, garmin tom tom segale..hehe) dan naik subway menghala ke hostel (hostal)..transport kat madrid sgt murah..subway ke city from airport hanye 2 Euro per person..subway die serupe je mcm kat London,yg berbeza hanyalah tiket die kecik..anytime boleh hilang..heheh

Aeropuerto de Madrid - Barajas (sebutan barahas)

Tiket subway yg sangat kecik

Map yg dah hampir lunyai- sangat bergune

Sampai2 je d hostel after check in kami terus kluar melihat suasane madrid time mlm..before mai sini lagi, aku dh wat research kat trip advisor tempat yg sepatutnye d lawati waktu mlm..mmg sangat puas hati..sangat lawa!!! antarenye sepanjang laluan Gran Via (jalan yg penting d tengah2 bandar) , Royal Palace (Palacio Real) – garden (Campo del Moro), Templo de Debod & Plaza de Cebeles.
Templo de Debod

Gran Via

Hari kedua, pagi2 lagi dah keluar hostel, xnk membuang mase walau sesaat pon bile berade d Madrid, sebabnye hari ni aku dh senaraikan tempat2 yg harus d lawati dari pagi sampai ke petang..hahaha..Antaranye Prado National Museum, The Thyssen-Bornemisza Museum, Reina Sofia Museum- 'Guernica' (Picasso), Retiro Parks (biggest & most famous), Royal Botanical Garden (unique species of plants and trees) , Plaza Mayor , Puerta del Sol (Kilometro “0”, statue of standing bear eating berries ), Plaza de EspaƱa, Stadium Real Madrid (Estadio Santiago Bernabeu) - dapat tengok depan mate + tawaf stadium sekali dh cukop kate Nae..cadang nk membeli jersey kat shop stadium ni pon x kesampaian sebab terlampau mahal..1 jersey = 89 Euro = 450 hengget..dapat curik2 amek gamba dlm shop ni, itu pon dh kene tegur..hahaha..dari stadium kami terus naik subway menghala ke airport...
Alhamdulillah selamat sampai d Dublin pade pukul 2045 mlm..(name je mlm tapi cuace masih terang..siang dah semakin panjang d sini).potong sudah Madrid dlm senarai, next coming saturday kami akan ke Glasgow - Edinbrugh pulak...heheh..

Plaza Mayor
Kilometer 0 kat SOL
Puerta de Alcala

Stadium Real Madrid

curik2 amek gamba ni..dapat gak sekeping..hahaha

1. best2..mmg best....g jalan tempat org, experience tempat org lain sikit..hehehe